Program "Teaching Quality"

In order to improve the study conditions for our students, the Mercator School of Management has invested study fees into 20 academic assistant positions that have been allocated to the different chairs in relation to their quantitative teaching performance. Academic assistants serve as the main link between students and chairs. In return, the chairs agree to a sanctioned service commitment, which formulates the main aims of the program.

The chairs that participate in the program sign a commitment which guarantees for the following services:

1. Every exam will be assessed within 4 weeks.

It takes 4 weeks maximum for the exam results to be published; the chairs strive to correct every exam within 2 weeks. Every chair permits the students access to their exam. In case of 3rd attempts an early assessment will be made possible.
 

2. Every thesis will be assessed within 6 weeks.Every thesis will be assessed within 6 weeks after submission.

After the grade has been released by the examination office, students are given the opportunity of a feedback meeting (see also No 8).
 

3. Every student receives a seminar slot without delay.

Numbers of seminar slots will not be limited - in case of shortages the chairs offer a second seminar. Every seminar qualifies as preparation for a diploma or master thesis.
 

4. Students receive the opportunity to write a bachelor/master thesis as soon as possible.

On condition that all examination requirements are fulfilled, students receive a thesis topic within the desired semester.
 

5. Every email will be answered within 24 hours.

During office hours (Monday to Friday), students will receive a response to their emails within 24 hours. If an answer via email is not possible, a conversation via telephone or in person will be arranged promptly.
 

6. Lecture materials will be available 1 week before the lecture starts at the latest.

Lecture materials are available on the Internet or in the copy shop at least one week before the lecture starts. The chairs do not sell materials.
 

7. Training units will be offered for all relevant lectures.

If didactically useful, trainings will be offered by the chairs. Moreover, the chairs supervise tutorials and adjust the student tutors' performance to their own teaching program.
 

8. All students will be offered a feedback talk about their written assignments

All students can ask their supervisors for a feedback talk about their seminar papers or Bachelor/Master theses in order to identify shortcomings and improve their performance in future scientific writing.

Current MSM News

 Fri., 19. Dec. 2025   Finance & Banking

PwC zu Gast an der MSM

Liebe Studierende, am Donnerstag, den 5. Februar 2025 um 12:00 Uhr (Raum LB 107) ist PwC zu Gast an der MSM. Wir werden PwC kennenlernen und die Auswirkungen von institutionellen Rahmenbedingungen auf die Profitabilität von...
read on
 Wed., 17. Dec. 2025   Lehrstuhl Finance

Seminar Finance SS 2026

Liebe Studierende, im kommenden Semester bietet der Lehrstuhl für Finance ein Masterseminar zum Thema "Causal Data Analytics in Finance" an. Die Informationen zum Seminar finden Sie hier. Wir freuen uns, Sie in...
read on
 Tue., 16. Dec. 2025   v.d.Goltz

Weiteres Berufskolleg kooperiert mit der MSM

Flexibel studieren neben der Ausbildung: UNI on TOP wächst auf 16 Berufsschulen
read on
 Fri., 12. Dec. 2025   Wanja von der Goltz

Exkursion zu Rhenus am 15.1.

Einladung und weitere Informationen
read on
 Mon., 08. Dec. 2025   Stefan de Dios Panal

UDE-Stipendientag am 11.12.25, 14-16 Uhr, Campus Essen

Liebe Stipendieninteressierte, der UDE-Stipendientag findet am 11. Dezember 2025 am Campus Essen R12 S00 H12 (Glaspavillon) von 14-16 Uhr statt. Es erwarten Sie viele interessante Gespräche mit Stipendiat*innen, denen Sie Ihre...
read on
 Mon., 01. Dec. 2025   Stefan de Dios Panal

Bewerbungen für Auslandssemester im WiSe 26/27 und SoSe 27

Bewerbungszeitraum: 01.12.2025 bis zum 31.01.2026
read on
 Sun., 30. Nov. 2025   v.d.Goltz

Hinweise zur Prüfungsphase des 1. Blocks

Liebe Studierende, in der Zeit vom 8. bis 12. Dezember finden unsere Prüfungen des ersten Blocks statt. Die Prüfungen werden diesmal in der Grugahalle in Essen sowie am Campus in Duisburg durchgeführt. Den aktuellen...
read on
 Thu., 27. Nov. 2025

Lehrstuhl ABWL - Klausureinsicht "Einführung in die Betriebswirtschaftslehre (BWL, WiPäd)"

Liebe Studierende, für die Klausur Einführung in die Betriebswirtschaftslehre (BWL, WiPäd) bieten wir folgende Termine zur Einsicht an: Dienstag, 16.12.2025 zwischen 10:00 und 12:00 Uhr sowie 14:00 – 16:00 Uhr Mittwoch,...
read on
 Thu., 27. Nov. 2025   v.d.Goltz

Probleme bei Klausurabmeldungen über HisInOne

Liebe Studierende, auf Grund von Problemen bei einem Update steht HisInOne derzeit leider nicht zur Verfügung. Sollten Sie sich von Prüfungen abmelden wollen, schreiben Sie bitte von Ihrer UDE-eMail-Adresse eine entsprechende...
read on
 Wed., 26. Nov. 2025   Roman Schwetz

Kann Technologie-Hype Manager in strategischen Entscheidungen täuschen?

In Zeiten technologischer Euphorie können Manager dazu neigen, digitale Übernahmen überzubewerten – zu diesem Schluss kommt eine neue Studie von Sebastian Firk  und seinen Ko-Autoren Yannik Gehrke (Universität Hamburg), Julian...
read on
 Tue., 25. Nov. 2025   Jennifer Musial

Entfall der Übung "Marketingentscheidungen"

Die Übung zur Veranstaltung „Marketingentscheidungen“ entfällt im Wintersemester 2025/26.
read on
 Thu., 20. Nov. 2025   v.d.Goltz

Softwarepraktikum Simulation wird abgeschafft

Liebe Studierende der Masterlinie Supply Chain Management and Logistics, das "Softwarepraktikum Simulation", das in Ihrer Masterlinie im Karrieremodul belegt werden kann, wird nach dem laufenden Semester nur noch ein letztes...
read on

Currently showing 1 to 12 out of 166