Program "Teaching Quality"

In order to improve the study conditions for our students, the Mercator School of Management has invested study fees into 20 academic assistant positions that have been allocated to the different chairs in relation to their quantitative teaching performance. Academic assistants serve as the main link between students and chairs. In return, the chairs agree to a sanctioned service commitment, which formulates the main aims of the program.

The chairs that participate in the program sign a commitment which guarantees for the following services:

1. Every exam will be assessed within 4 weeks.

It takes 4 weeks maximum for the exam results to be published; the chairs strive to correct every exam within 2 weeks. Every chair permits the students access to their exam. In case of 3rd attempts an early assessment will be made possible.
 

2. Every thesis will be assessed within 6 weeks.Every thesis will be assessed within 6 weeks after submission.

After the grade has been released by the examination office, students are given the opportunity of a feedback meeting (see also No 8).
 

3. Every student receives a seminar slot without delay.

Numbers of seminar slots will not be limited - in case of shortages the chairs offer a second seminar. Every seminar qualifies as preparation for a diploma or master thesis.
 

4. Students receive the opportunity to write a bachelor/master thesis as soon as possible.

On condition that all examination requirements are fulfilled, students receive a thesis topic within the desired semester.
 

5. Every email will be answered within 24 hours.

During office hours (Monday to Friday), students will receive a response to their emails within 24 hours. If an answer via email is not possible, a conversation via telephone or in person will be arranged promptly.
 

6. Lecture materials will be available 1 week before the lecture starts at the latest.

Lecture materials are available on the Internet or in the copy shop at least one week before the lecture starts. The chairs do not sell materials.
 

7. Training units will be offered for all relevant lectures.

If didactically useful, trainings will be offered by the chairs. Moreover, the chairs supervise tutorials and adjust the student tutors' performance to their own teaching program.
 

8. All students will be offered a feedback talk about their written assignments

All students can ask their supervisors for a feedback talk about their seminar papers or Bachelor/Master theses in order to identify shortcomings and improve their performance in future scientific writing.

Current MSM News

 Wed., 25. Jun. 2025   v.d.Goltz

Änderungen in den Masterstudiengängen der MSM

...ab dem Wintersemester 2025/26
read on
 Wed., 25. Jun. 2025   Nick Hof

Klausureinsicht Sommersemester 2025 (1. Prüfungsblock) – Lehrstuhl für Marketing

Am 15. Juli 2025 um 9:30 Uhr besteht die Möglichkeit zur Einsichtnahme in die Klausuren, die im ersten Prüfungsblock des Sommersemesters 2025 am Lehrstuhl für Marketing geschrieben wurden. Zur Terminvereinbarung bitten wir um...
read on
 Mon., 23. Jun. 2025   Roman Schwetz

Wissenschaftliche Hilfskräfte (m/w) am Lehrstuhl für Management Control gesucht

Der Lehrstuhl für Management Control sucht zum 01.08.2025 drei wissenschaftliche Hilfskräfte (m/w). Die Bewerbungsfrist endet am 30.06.2025. Nähere Informationen finden Sie hier.
read on
 Mon., 16. Jun. 2025   Vanessa Lopez-Kasper

Wir suchen Volunteers für unsere Konferenz!

2nd International Conference on Auditing and Artificial Intelligence
read on
 Fri., 13. Jun. 2025   Stefan de Dios Panal

Veranstaltung "Kundenzentrierte Fahrzeugentwicklung bei BMW: Wie Fahrsimulatoren die Zukunft der automobilen Mobilität prägen"

Liebe Studierende, unter dem Titel „Zahlen, Daten, Fritten“ findet seit 2021 eine einstündige digitale Veranstaltungsreihe statt, die sich an Studierende aller Fächer richtet. Sie widmet sich der Relevanz von Datenkompetenz in...
read on
 Tue., 10. Jun. 2025   Wanja von der Goltz

Prof. Dr. Manfred Tietzel verstorben

Im Alter von 78 Jahren verstarb am 28. Mai Professor Dr. Manfred Tietzel. Die Nachricht seines Todes hat die Fakultät und seine Weggefährten tief bewegt.
read on
 Tue., 10. Jun. 2025   Wanja von der Goltz

Einladung zum WIP-Unternehmerabend: „Nachhaltigkeit als Wettbewerbsvorteil in der Produktentwicklung“

WIP Consulting ist die älteste studentische Unternehmensberatung an der Universität Duisburg-Essen und lädt zum alljährlichen Unternehmerabend zum Thema: „Nachhaltigkeit als Wettbewerbsvorteil in der Produktentwicklung“ am 25.06....
read on
 Mon., 09. Jun. 2025   Stefan Krebs

Teilnehmerlisten der Excel-Grundkurse der MSM im 2. Block des Sommersemester 2025

Die aktuellen Listen für die Excel-Grundkurse im 2. Vorlesungsblock sind online
read on
 Sun., 08. Jun. 2025   v.d.Goltz

Änderung der Vorlesungstermine für "Steuerbilanzen"

Liebe Studierende, leider müssen wir kurzfristig die Vorlesungstermine für "Steuerbilanzen" in den nächsten Wochen anpassen; Prof. Breithecker wird die ersten Sessions des Moduls übernehmen. Bitte entnehmen Sie die aktuellen...
read on
 Thu., 05. Jun. 2025   Lena Grünhagen

Veranstaltung "Vom Datenchaos zum Kulturschatz − einfach erklärt, direkt ausprobiert"

Liebe Studierende, gerne möchten wir Sie auf einen Workshop aufmerksam machen, der ein Digital-Humanities-Special im Rahmen der seit 2021 stattfindenden Veranstaltungsreihe „Zahlen, Daten, Fritten“ ist und den Einsatz von Tools...
read on
 Wed., 04. Jun. 2025   Daniela Eydt

Ausfall der Präsenzveranstaltung "Personalmanagement für interdisziplinäre Studiengänge" am 26.06.2025

Liebe Studierende, am 26.06.2025 entfällt die Präsenzveranstaltung "Personalmanagement für interdisziplinäre Studiengänge". Klausurrelevante Videos werden im Moodle-Raum in den kommenden 14 Tagen bereitgestellt. Ihr...
read on
 Wed., 04. Jun. 2025   Daniela Eydt

Ausfall der Präsenzveranstaltung "Investition & Finanzierung für interdisziplinäre Studiengänge" am 25.06.2025

Liebe Studierende, am 25.06.2025 entfällt die Präsenzveranstaltung "Investition & Finanzierung für interdisziplinäre Studiengänge". Klausurrelevante Videos werden im Moodle-Raum in den kommenden 14 Tagen bereitgestellt. I...
read on

Currently showing 1 to 12 out of 247